گرایش های مجموعه معماری 



  •         گرایش های با اسکیس 
مهندسی معماری 
معماری منظر
معماری اسلامی 
بازسازی پس از سانحه 


  •         گرایش های بدون اسکیس 

مطالعات معماری 
مرمت بناهای تاریخی



 گرایش معماری

دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد معماری  به صورت حرفه‌ای نحوه‌ی برخورد و كاربرد مبانی نظری و نحوه استفاده و طراحی بر اساس مبانی نظری و فلسفه را در پروژه‌های مختلف تجربه می‌كنند.
لذا از فارغ‌التحصیلان این مقطع انتظار می‌رود تا مبانی نظری آموخته شده را به خوبی در طرح های خود به مرحله اجرا بگذارند.

آینده شغلی:

•· فعالیت به عنوان مهندس مشاور معماری در جهت طراحی بناها
•· همكاری با گروه مهندسان مشاور معماری جهت طراحی و توسعه طرحها
•· نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام كار در عملیات اجرای ساختمان
•· مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های گسترده
•ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در ایران یا خارج از کشور
•تدریس در دانشگاه

 گرایش معماری منظر
• هنر برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، نگهداری، احیاگری زمین و طراحی دست ساخته های بشری را می توان معماری منظر نامید
•. طراحی فضاهای بیرونی با توجه به شرایط زیستی زمین و هویت فضا
•از تلفیق و آمیزش علوم مختلف پدید آمد مانند معماری، جامعه شناسی ،کشاورزی، باغبانی و طراحی شهری البته جنبه ی هنری منظر بر جنبه های دیگر آن غالب است .
•هدف این رشته طراحی و توجه به فضاهای محیطی و بیرونی افراد و هویت بخشی و زیبا سازی محیط زندگی انسان است

زمینه های شغلی در معماری منظر
•معماری و طراحی سایت ها
• توسعه حوزه های مسکونی
• اصلاح و احیاء محیط زیست
• برنامه ریزی و طراحی شهری
• طراحی پارک ها و مراکز تفریحی
• طراحی منطقه ای و نگهداری از سایت های تاریخی


گرایش معماری داخلی 
دروس این رشته با دروس طراحی صنعتی مرتبط است.

 •.دروس اغلب کارگاهی و عملی هستند در کارگاه های مصالح و ساخت آشنایی بیشتری با تكنیك ها وروش ساخت درمقیاس خرد، تجهیزات، تأسیسات درفضاهای داخلی، كیفیت وكارایی مصالح پیدا می کنند.

•طرح مباحث نظری مرتبط مثل بافت، رنگ، نور، صوت، مقیاس وتناسب، تركیب بندی وچیدمان، تربیت افراد كارآمد جهت حضور در فعالیتهای حرفه ای منظور نظر می باشد.
•این دوره آموزشی تنها به چیدمان ویا تزئین فضاهای داخلی نپرداخته بلكه سعی در آموزش وجوه حرفه معماری با تمركز بیشتر بر فضاهای داخلی دارد. دانشجویان این دوره آموزشی علاوه بركسب مهارتهای عمومی معماری، و... خواهند یافت.

•زمینه های شغلی
•با دید انتظام فضا، صرفه‌جویی در فضا و در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی
§طراحی پوسته‌های درونی فضاهای مردمی از جمله فروشگاه‌ها، هتلها،،بیمارستان، فرودگاه، مسجد
§طراحی پوسته‌های درونی فضاهای خصوصی مانند منازل مسکونی
§طراحی بناهای با سازه سبك درپارك‌ها، نمایشگاه‌ها، یادبودها ومراکز تجاری...
§طراحی صحنه در سینما و تئاتر

گرایش معماری اسلامی
•دوره كارشناسی ارشد مهندسی معماری اسلامی، رسالت كشف حقایق تاریخی، تمدن و سرایت فرهنگی ایران در دوران پس از اسلام و تربیت معماران آشنا به این مباحث جهت ایجاد طراحی، آشنا به معماری ایران و شناخت مفاهیم علمی معماری اسلامی تدوین شده است.
• در این دوره دانش معماران در زمینه معماری اسلامی بسط و تعمیق داده می‌شود تافارغ‌التحصیلان این گرایش به عنوان پژوهشگر معماری اسلامی، طراح در پروژه‌های فرهنگی، همكاری با مهندسین مشاور معماری، مدرس تاریخ معماری اسلامی و در سایر زمینه‌های مختلف معماری اسلامی حضور داشته باشند.

•زمینه های شغلی
•از این رو امروزه بیش از هر زمان دیگری تربیت متخصصانی برای شناسایی معماری گذشته ایران ارزش های کیفی نهفته در آن وتاریخ هزاران ساله اش برای پاسخ گوییبه نیازهای مبرم و جدی امروز ضروری است
•فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان پروهشگر تاریخ معماری و شهر سازی ایران در مراکز پروهشی مرتبط اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی یا به عنوان مشاوردر گروه های علمی طراحی و معماری وششهر سازی بکار اشتغال ورزند.

گرایش بازسازی پس از سانحه

دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) بازسازی، دوره ای از تحصیلات تکمیلی است که مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی را در بر می گیرد.

دانشجویان کارشناسی ارشد ضمن شناخت علمی مفاهیم و آشنایی با ادبیات بلایا و علل وقوع سوانح طبیعی و حوادث انسان ساز، با مقوله بحران در سه مقطع پیش از وقوع، هنگام سانحه و پس از آن آشنا شده و به مقولات اساسی بازسازی می پردازند. تأکید اصلی دوره بر موضوع تحول و دکرگونی مجتمع های زیستی به عنوان مفهومی پویا بوده که مجموعه ای از فرآیند فعالیت های جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی، فنی، ساختمانی و زیست محیطی را شامل می گردد.

تأمین سرپناه پس از سانحه، چه در زمان امداد اولیه و تحت عنوان اسکان اضطراری چه در قالب دوران سامان دهی و با نام اسکان موقت و چه در هنگام بازسازی و اسکان دائم

 

زمینه های شغلی

•شناخت مقولات بازسازی
• کسب مهارت لازم در زمینه بازسازی سکونتگاههای شهری و روستایی
•برنامه ریزی، مدیریت، طراحی و ارزیابی
•افراد مزبور به مثابه مدیران و هماهنگ کنندگان تربیت شده قادرند براساس روش های علمی، کارشناسان رشته های موردنیاز را گردهم آورده و با تقسیم وظایف در هنگام وضعیت اضطرار و با برنامه زمان بندی مشخص به امور سامان دهی و بازسازی بپردارند.
•بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عهده دار انجام امور بازسازی در کشور است که مراحل اسکان موقت و دائم را نظارت و اجرا می نماید.

گرایش مطالعات معماری 

دوره کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران به بازنگری وتعمق در پیشینه تاریخی معماری و شهرسازی ایران و بسط و تعمیق دانش موجود در این زمینه میپردازد در این دوره علاوه بر پرداختن به سکونتگاه هاوبناها به شئونات دیگر زندگی انسان همانند اعتقادات وفرهنگ و تاریخ و علوم مختلف پرداخته میشود

هدف این دوره تربیت افراد متخصص به عنوان محقق تاریخ معماری و بسط وگسترش دانش معماری ایران از طریق انجام کارهای پروهشی در این حوزه میباشد


زمینه های شغلی

پژوهشگر تاریخ معماری و شهر سازی ایران

درمراکز پژوهشی مرتبط اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی

مشاوردر گروه های علمی طراحی و معماری وشهر سازی



گرایش های معماری در دانشگاه علم و صنعت

مهندسی معماری گرایش مسکن

مهندسی معماری گرایش فناوری

مهندسی معماری گرایش پایدار

مهندسی معماری گرایش آموزشی و فرهنگی

مهندسی معماری گرایش بهداشتی و درمانی



گرایش های معماری در دانشگاه تربیت مدرس

مهندسی معماری گرایش فنی

و گرایش منظر 




آینده تحصیلی رشته معماری و گرایش های آن در ایران

دکتری معماری
دکتری معماری اسلامی
آینده تحصیلی رشته معماری در خارج از کشور
نظام مهندسی



ردیف

عنوان دروس

ضریب دروس در گرایش های مجموعه معماری 

 

 

مهندسی معماری

معماری منظر

معماری اسلامی

مطالعات معماری ایران

بازسازی پس از سانحه

معماری داخلی

تعداد سوالات

زمان

پاسخ

1

زبان عمومی و تخصصی

2

2

2

2

2

2

30

 

 

 

150

2

دروس فنی ساختمان

3

1

2

3

3

3

30

3

دروس تاریخ و مبانی نظری

2

2

2

2

2

2

30

4

درک عمومی معماری

3

1

2

3

3

3

20

5

درک عمومی معماری منظر

1

3

1

1

1

1

20

6

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

0

5

0

5

5

-

240

7

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری منظر)

0

5

0

0

0

0

-

240